BAŞKAN; Mustafa AÇIKALIN (Sivas)
BAŞKAN VEKİLİ; Recai BERBER (Manisa)
SÖZCÜ; Hasan Fehmi KİNAY (Kütahya)
KATİP; Süreyya Sadi BİLGİÇ (Isparta)
——0——
03.11.2009
İÇİNDEKİLER
-Türkiye Büyük Millet Meclisi
-Radyo ve Televizyon Üst Kurulu
-Sayıştay
-Cumhurbaşkanlığı
-Başbakanlık
-Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı
-Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği
-Diyanet İşleri Başkanlığı
-Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı
Buyurun Sadık Bey,
SADIK BADAK (Antalya) – Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Sayın Meclis Başkanım, Cumhurbaşkanlığımızın Değerli Genel Sekreteri, Sayın RTÜK ve Sayıştay Başkanları, Değerli Meclis Genel Sekreteri, değerli komisyon üyeleri, sayın bürokratlar, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ben de sözlerime Meclis Başkanımızın görevine seçilmesi sebebiyle başarı dileklerimi bildirerek başlamak istiyorum ve Meclis Bütçesi üzerinde görüşmek istiyorum. Özellikle hizmet binası konusunda birkaç hususu katkıda bulunmak amacıyla dile getirmek istiyorum. Yeni hizmet binasının parlamenterlerin çalışmalarındaki etkinliği arttırmak amacıyla planlandığı açıktır. Maksat parlamenterlerin şu andaki küçük olduğu belirlenen, ifade edilen hakikaten zaman zaman da küçük görülen odaların daha rahat çalışabilir hale getirilmesi olarak görülüyor. Ancak ben bu konunun, bu yönüyle bir kere daha gözden geçirilmesi, değerlendirilmesinde fayda olduğu kanaatindeyim.
Ülkemizde-biraz önce de ifade edildi- sivil siyasetin merkezi, kalbi Büyük Millet Meclisi. Bütün müesseselerimiz, aklıselim bütün kesimler Parlamentonun itibarının arttırılması için iş birliği içerisinde, el birliği içerisinde çaba gösteriyor. Parlamentonun itibarının attırılması aynı zamanda ülkemizde sivil siyasetin genişlemesi ve derinleşmesiyle de doğru orantılı. Bu bakımdan hem Ankara’da hem illerimizde, sivil siyasetin derinleşmesi ve genişlemesi için hepimiz elimizden geleni yapıyoruz. Yapılacak yeni hizmet binası parlamenterlerin odalarının biraz büyütülmesini sağlayacak, doğru. Acaba ülkemizde sivil siyasetin genişlemesi ve derinleşmesine de bir katkıda bulunacak mı? Asıl hedefimizin, hepimizin, sizlerin de bir olduğu kanaatindeyim. Acaba biz parlamenterlerin odalarındaki iyileşmeyle beraber hizmet altyapısında ve üretilen hizmetlerdeki iyileştirmeyi de göz önünde bulundursak doğru olur mu? Taşradan gelen misafirlerin mevcut odalarda yeterince misafir edilemediğinden hepimiz şikayet ediyoruz. Bu yeni yapılacak yatırımlar özellikle 2015’ten sonraki Türkiye’yi hemen şurada bir-iki cümleyle değerlendirecek olursak tabiî ki kemiyet ve keyfiyet itibarıyla daha gelişmiş, daha büyümüş, etki alanı daha büyümüş bir Türkiye. Bunun yanında özellikle son yıllarda il özel idarelere verilen yetkilerin arttırılmasıyla, havzalarda kurulan Kalkınma Ajansları. Her biri en fazla 100’er kişiden oluşan kalkınma kurulları oluşturuldu. Bu kalkınma kurullarıyla havza bazında sosyoekonomik planlamalarını yapacaklar ve uygulamaları takip edecekler. Bu değerlendirmeler ışığında sosyoekonomik gelişmelerin havzalarda takip edileceğini kabul ederiz ve parlamentoya, Ankara’ya gelecek ziyaretçilerin önümüzdeki üç-beş yıldan itibaren giderek azalacağını değerlendirmek mümkün görünüyor. Burada acaba bizim parlamenterlerimizin hizmet üretirken yasama ve yetki faaliyetlerini, hizmetlerini yaparken etkinliğini arttırmak için bu yeni binayı planlamak mümkün olabilir mi? Yasama ve denetleme yetki ve sorumlulukları bireysel faaliyetlerden ziyade Parlamentoda on yedi komisyon aracılığıyla gerçekleştiriliyor.
Gerek Hükümet kanadından gelen yasalar gerek parlamenterlerin hazırladığı yasalar komisyonlarda değerlendiriliyor ve komisyonların da mutfağı diyebileceğimiz uzmanları, arkasındaki danışmanları vasıtasıyla değerlendiriliyor. Bu günkü yapıda, komisyonlarımızın mutfaklarında bütün iyi niyetlere rağmen, yeterli mekanlar belki olmadığı için, yeterli altyapıya sahip olunamadığı için yeterli hizmet verilemiyor.
Nitekim Değerli Bakanımız Ergezen, biraz önce bütün iyi niyetlere ve büyük alkışlara rağmen, çıkarılan bazı kanunların eksik ve hatalı çıktığının birkaç yıl içinde görüldüğü, tekrar tekrar aynı kanunlar üzerinde düzenlemeler, değişiklikler yapılmak mecburiyeti doğduğunu ifade etti. Bütün bunlar, kanunlar iyi bir hazırlanma prosesinden geçmediği için, sürecinden geçmediği için zaman kaybedilmekte, kanunlar etkisini kaybetmekte.
Acaba yeni yapılacak bina daha çok, komisyonların arkalarında o komisyonlara hizmet verecek uzmanların görevlendirileceği, gelen yasa tekliflerinin gerek Türkiye içinde gerek dünyadaki örneklerle, istatistikleriyle, sosyoekonomik analizleriyle uzun zaman değerlendirilip daha sonra Meclise sevk edileceği bir altyapı olarak değerlendirilse ve parlamenter arkadaşların görev odalarının bugünkü hizmet binalarında, binaların içerisindeki havalandırma tertibatı değiştirilmek suretiyle, belki mobilyaları değiştirilmek suretiyle yeniden bir gözden geçirilmesi doğru olabilir mi diye dikkatinize sunmak istiyorum.
Mutlaka analiz yapılmıştır. Genellikle yatırımlar yapılırken ne kadar süre bu yatırımın kullanıldığı analizlerle incelenir. Bir Milletvekilinin bir haftada kaç saat odasını kullandığı –ortalama olarak- eminim değerlendirilmiştir veya değerlendirilecektir. Pek çok kurum ve kuruluş mesela Devlet Su İşleri, bir yerde bir yatırım yapacağı zaman ortalama bir debi ölçer veya oradaki ihtiyaç analizlerini uzun uzun yapar. Acaba Milletvekili bugün veya yarın, önümüzdeki on-yirmi yılda bir haftada kaç saat odasını kullanacak, odalar hangi fonksiyonlar için kullanılıyor, yapılacak yatırımla bu acaba doğru orantılı mı diye bunların mutlaka analizleri yapılmıştır. Bu doğrultuda yapılacak yeni yatırımın komisyonların arkasını, mutfağını güçlendirecek fonksiyonlara imkan tanıyacak şekilde değerlendirilmesini temenni ediyorum
Ben, bu değerlendirmelerle bugün görüşmekte olduğumuz bütçenin ülkemize, Meclisimize, Cumhurbaşkanlığına, RTÜK’e ve Sayıştay’a hayırlı olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
BAŞKAN- Teşekkür ederiz Sayın Badak.