-
Antalya Liman ve Serbest Bölgesi ülkemizin Mersin ile İzmir arasında modern tek liman altyapısıdır. Batı/Orta Anadolu’nun giriş/çıkış kapısıdır. Ülkemiz için çok önemlidir.
-
1980 ve 1990’lı yıllarda liman çevresinin isabetli planlanmaması sebebiyle bugün liman/Serbest bölge işletmeleri büyük zorluklar yaşamakta olup, sıkıntıların yakın gelecekte daha da artacağı görülmektedir.
-
Yeterli olmayan hizmet alanları ve araziler için Ortadoğu A.Ş./Serbest Bölge İşletmeleri/TMO ve Otoriteler arasında ihtilaflar çıkmakta, İşletmelerin verimlilikleri azalmaktadır. İşletmeler gelecek planlamasında zorluk çekmektedir.
-
Bugün 300 Milyar $ olan dış ticaret hacminin Cumhuriyetimizin 100.Yılında 1 Trilyon $ olması hedefi ve Batı Akdeniz havzasında hızla artan deniz yükü ve Ulaştırma Bakanlığının 10 yıl içinde Demiryolu projesinin limana getireceği göz önünde tutularak ANTALYA LİMANI VE ÇEVRESİ YENİDEN DÜZENLENMELİ VE HER M2’Sİ DEĞERLENDİRİLEREK MASTER PLANA kavuşturulmalıdır.
-
Burdur çevresinde mermer ihracat potansiyelinin yıllık 15 milyon tona ulaştığı ayrıca aynı yöredeki çimento fabrikamızın yıllık 6 milyon tona kadar ihracat planladığı bildirilmektedir.
-
Antalya limanının mevcut resmi yükleme kapasitesi 4 milyon tondur.
-
Ayrıca; Kültür ve Turizm Bakanlığı raporları 10 yıl içinde Türkiye’de 25 kruvazör Rıhtımı ve tesisine ihtiyaç bulunduğunu gösteriyor.
-
Antalya limanındaki Yolcu Rıhtımı bu ihtiyaca cevap vermekten uzaktır.
-
Antalya serbest Bölgesi dünyanın sayılı MEGA YAT üretim merkezi haline gelmiştir. Üretilen mega yatların problem yaşanmadan denize indirilip çekileceği tesislere ihtiyacı vardır.
-
90’lı yıllarda Liman arkasının iskâna açılması, yeni fonksiyonlara ve TIR Parkına imkân vermemektedir.
-
Limana gelen TIR’lar için bekleme alanı planlanmamıştır. Artan ihracat–ithalat sebebiyle bugün limana yük için gelen TIR’lar bir iki gün Konyaaltı’nda sokak aralarında beklemekte, sağlıksız bir tablo oluşturmakta olduğundan çevrede ayrıca Modern bir TIR parkı ihtiyacı bulunmaktadır.
Halen Antalya limanı ve çevresiyle doğrudan ilgili Kuruluş, Taraf ve Fonksiyonlar aşağıdadır.
1- Serbest Bölge Müdürlüğü 8- ASBAŞ
2- Ortadoğu Liman İşlt. A.Ş. 9- Adoport AŞ (Serbest Bölge Rıhtımı)
3- ASSER AŞ (Serbest Bölge Yat Çekek) 10- T.M.O.
4- Balıkçılar 11- Toptan Akaryakıt Şirketleri, Depoları
5- Kruvazör Rıhtımı ve Yolcu Salonu 12- Askeri Rıhtım ve Sahil Güvenlik
6- Yat Limanı ve Çelebi A.Ş. 13-Gümrük İdaresi
7- TIR Parkı 14-Devlet Demir Yolları
Bu değerlendirmeler ışığında;
Antalya Limanı ve çevresini kapsayan alanların verimli kullanımı için mevcut fonksiyonların yanında, Modern Kruvazör Rıhtımı ve Salonu, Demiryolu manevra alanı, Mega Yat Denize İndirme ve Çekek Yerleri, Artacak konteynır, dökme ve blok yük potansiyeli vb. fonksiyonların sağlıklı şekilde işleyeceği ve kent planıyla uyumlu bir master plan çalışması için ilgili Kamu Kurumları arasında ilk toplantı 01.02.2008 tarihinde Ankara’da DLH Genel Müdürlüğünde yapılmış olup, liman ve çevresinin yerinde incelenmesi amacıyla 2. toplantı DLH Genel Müdürlüğünün organizasyonuyla 07.03.2008 tarihinde Antalya’da yapılmaktadır.
En kısa zamanda Liman, Serbest Bölge ve çevresi fonksiyonlarının gelecek ihtiyaçlar doğrultusunda planlanmasını yakından takip edeceğiz.
Sadık BADAK
Antalya Milletvekili