2009 MALİ YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE
KANUNU TASARISI İLE 2007 MALİ YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİNHESAP KANUNU
TASARISI’NIN PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONU GÖRÜŞME
TUTANAKLARI
19.11.2008
İKİNCİ OTURUM
Açılma Saati: 14.55
BAŞKAN: Sait AÇBA (Afyonkarahisar)
ULAŞTIRMA BAKANLIĞI
Karayolları Genel Müdürlüğü
Telekomünikasyon Kurumu
Denizcilik Müsteşarlığı
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
SADIK BADAK (Antalya) – Teşekkür ederim.
Sayın Başkan, saygıdeğer Bakanım, Plan Bütçe Komisyonunun değerli üyeleri, değerli bürokratlar, sayın basın mensupları; sözlerime başlarken sizleri saygıyla selamlıyorum.
Sayın Bakanımızın kapsamlı ve uzun, detaylı sunumuna teşekkür ederek sözlerime başlamak isterim ve bu yıl içerisinde Ulaştırma Bakanlığının hiç gitmediği Alanya-Konya, Alanya-Kırşehir arasında Kuşyuvası mevkisine gelmiş olmasından dolayı da özellikle Sayın Bakanımıza teşekkür ediyorum. Ayrıca Gazipaşa Havaalanı, Kemer çevre yolları tünelleri için yaptığınız ciddi çalışmalardan dolayı teşekkürlerimi sunarım.
Ben limanlar, bölgemizdeki duble yollar, demir yolu bağlantısı, liman yönetimi ve İnternet’le ilgili hususlara kısaca temas etmek istiyorum. Limanlarımız, bir, ticari limanlar, balıkçı barınakları ve yat limanları adlarıyla hukukumuzda yer alıyor. Oysa bir de ticari tekneler oluştu Ege kıyılarımızda ve Antalya kıyılarında. Turizmin geliştirdiği tekneler bunlar. Bunlardan bazıları yataklı, bazıları günlük tur tekneleri. Yataklı teknelerin Turizm Bakanlığına tescilli olanları 11 bin yatak mertebesine erişmiş vaziyette. Tescilli olmayanlarla beraber 15 bin civarında denizde yüzen pansiyonlarımız var. Bu teknelerin bağlanacağı, tamamen bunlara münhasır rıhtımlar maalesef bulunmuyor. Balıkçı barınakları kendi şartları içerisinde Tarım Bakanlığı tarafından oluşturuluyor ve yönetiliyor. Balıkçı barınaklarıyla ilgili çıkarılan son yönetmelikte, geçen ay çıkarılan yönetmeliğin 9’uncu maddesinin h bendinde şöyle bir sadece yumuşak hüküm var: “…Ulaştırma Bakanlığınca belirlenen teknik işletme kriterleri dikkate alınmak kaydıyla kum motorları, nakliye gemileri, yatlar gibi gemilerin ücret karşılığı barınaktan geçici olarak yararlanmasına izin verir.” diyor. Eğer yer varsa, ücreti uygunsa yararlanacak bu ticari tekneler. Yer yoksa, ücreti yüksekse yararlanamayacak. Yat limanları için de aynı durum. Bunlar biraz, tabiri caizse, itilmiş-kakılmış gibi bir durumdalar. Bunlar için Denizcilik Müsteşarlığınızın veya uygun görülen kurumun hukuki bir düzenleme yapmasını, bu kurumlara, bu işletmelere uygun rıhtımlar hazırlanmasının önemine dikkat çekmek istiyorum. Bu, Ege ve Akdeniz kıyılarında turizm için önem arz ediyor.
Bununla beraber balıkçı barınaklarının Tarım Bakanlığının yönetimde olmasının ne derece hâlâ doğru olduğunu takdirlerinize sunarım. Çünkü Ulaştırma Bakanlığı deniz-liman işletmeciliği konusunda uzman bir kuruluş. Burada tabii ki Tarım Bakanlığı balık üretimiyle ilgili, onun sağlık şartlarıyla ilgili denetimlerini yapabilir. Fakat liman işletmesi artık başka bir ihtisas alanı. Bu konuda her iki bakanlık arasında eminim bir görüşme yapılabilecektir.
Yine, duble yollardan memnuniyetle bahsedildi. 2020 yılında 22.500 kilometreye erişeceğimiz ifade edildi. Antalya-Afyon, Antalya-Denizli duble yollarının da yapılmakta olduğunu memnuniyetle görüyoruz. Bununla beraber hızlı demir yolu bağlantısının da DLH Genel Müdürlüğü tarafından Afyon-Antalya çalışması 1/25.000’lik planların yapıldığını memnuniyetle görüyoruz. Bunlara teşekkür ediyorum fakat özellikle altını çizmek istediğim, burada, Antalya bölgesinde bir potansiyel var.
Tabii, gerek karayolları gerek demir yolları bütün yatırımlarda olduğu gibi bir verimlilik hesabına tabi. Uzmanlar verimlilik hesabını yaparken Marmara’dan, Orta Anadolu’dan ve Antalya bölgesinden yurt içi ticaret, nakliye ve yolcu trafiğini hesaplayarak, bunun verimlilik hesaplarını yapmaktalar. Buna karşılık bizim bölgemize, Antalya bölgesine bu yıl gelen 10 milyon yabancı var. Havadan geliyor bunların hemen hemen tamamı. 2023 yılında Turizm Bakanlığının hedefi Antalya için 20 milyon. Bu rakamın yüzde 20’sinin her yıl Denizli-Afyon, Konya-Nevşehir turistik yörelerine gidebileceğini kabul etmemiz lazım.
Bütün dünyada nokta turizm merkezleri, ana çekim merkezleri, kendisinden 300 kilometre uzaklıktaki merkezlere turist dağıtıyor. Amerika’daki Miami-Orlando hattı böyle işler, Los Angeles-San Diago hattı böyle işler. Rusya’da Moskova-San Petersburg hattı böyle işler. Fransa’da Paris, Nice-Monte Carlo hattı böyle işler. Antalya’yı temel alıp Denizli-Afyon, Konya-Nevşehir hattının Antalya’ya gelen bu turistin yüzde 20’sinin günlük, iki günlük, üç günlük turlarla yararlanabileceğinin mutlaka verimlilik, gelir hesaplarına dâhil edilmesinde fayda görmekteyim. Bu kısaca, kabaca ne yapar? Ortalama 15 milyondan hesaplarsak yüzde 20’si 3 milyon, bir yılda 3 milyon yolcunun Denizli-Afyon, Konya-Nevşehir’e gideceğini kabul edelim. Ortalama 200 dolardan yılda 600 milyon dolar, on yılda 6 milyar dolar gibi ilave bir gelir ve Orta Anadolu’ya bir kapasite artışı sağlayabilir. Bu bakımdan, özellikle Denizli-Afyon ve özellikle ifade ediyorum Konya-Nevşehir turistlerin çok ilgi gösterdiği alanlardır, fakat konforlu ve güvenli ulaşım aracı olmadığından bizim ülkemize turist gönderen ülkelerin alışkanlıklarına -özellikle hızlı demir yoluna onlar alışkınlar, bunu kullanıyorlar- uygun taşıtlarımız olmadığından bu potansiyel şu anda kullanılamıyor. Böyle bir talep esasen var.
Efendim, liman yönetimi konusuna da temas etmek istiyorum. Demir yollarının uzandığı limanlarda Demiryolları bir otorite olarak bu limanların vaziyetini kontrol ediyor, takip ediyor, fakat Antalya Limanı gibi Demiryollarının denetiminde olmayan limanlarda bir otorite boşluğu görülüyor. Özellikle liman çevresindeki alanların, arazilerin kullanımı, planlanması bakımından. DLH’nın ve Bayındırlık Bakanlığı Teknik Araştırma Genel Müdürlüğünün 2009 yılında bu kıyı master planı çerçevesi içerisinde bu konuyu gündemlerine aldığını biliyorum. Bu önemli bir konu. Fakat altını çizmek istiyorum. Antalya Limanı’nda gelişmeyi engelleyen bir otorite boşluğu vardır. Bu konuya değinilmesini temenni ediyorum.
Bir başka konu: Türk Hava Yolları son derece başarılı bir şekilde Avrupa’daki, dünyadaki pek çok hava yolları krize girerken grafiğini yükseltiyor. Bundan büyük mutluluk duyuyoruz ve bu ciddi, başarılı yönetim sebebiyle de Sayın Bakanımız başta olmak üzere Türk Hava Yollarını kutluyoruz. Fakat, yine, burada Antalya’da göz ardı edilen bir potansiyel olduğu kanaatindeyim. Antalya’dan direkt tarifeli yurt dışına uçaklar ne yazık ki Türk Hava Yolları tarafından yeterince değerlendirilemiyor. Bunu müteaddit defalar, beş yıldan bu yana Türk Hava Yolları ile görüşüyoruz. Neticede British Airways bu potansiyeli gördü, Londra’dan Antalya’ya haftada üç gün koydu, bu mevsimde dört güne çıkaracak. Hâlbuki bu hattı Türk Hava Yolları başarıyla uygulayabilirdi. Yine, Dubai-Antalya için bir hat koyabilir. Bizim burada bir önerimiz var Sayın Bakanım: Türk Hava Yollarının pazar araştırma birimiyle Antalya’daki Ticaret Odası ve ilgili arkadaşlar arasında bir çalışma komitesi kurduralım, birkaç etap çalışsınlar, 2013 yılına kadar neler yapılabilir, beraber eğer bir talimat buyurursanız böyle bir çalışma komitesi kurulmasını öneriyorum.
Son olarak İnternet oyunlarına temas etmek istiyorum. Turizm Bakanlığımızın bütçesi görüşülürken de bu konuyu ifade ettim. İnternet üzerinden oynanan oyunlar var. Bunlar çocuklar tarafından değil, lise öğrencileri ve özellikle üniversite öğrencileri tarafından oynanıyor. Bunun yetkilisinin kim olduğunu tam olarak anlayabilmiş değiliz. Telif Hakları Genel Müdürlüğü müdür, yoksa Türkiye Bilişim Kurumu mudur, bilemiyoruz. Bir yıl, iki yıl hatta dört yıl süren, çocukları bağımlı hâle getiren bu oyunlar var. Bu oyunların ne şekilde kontrol altına alınabileceğini bilemiyoruz. Bu konuyu Bakanlığınızın ve ilgili arkadaşların dikkatine sunmak istiyorum.
Bu vesileyle Bakanlığımızın bütçesinin ülkemize hayırlı olmasını diliyorum, teşekkür ediyorum.
BAŞKAN – Biz de teşekkür ederiz Sayın Badak.